fredag, januari 30, 2009

All hail Försäkringskassan!

Jag tar tillbaka allt negativt jag har tänkt om Försäkringskassan, det har bara varit grundat i hörsägen. Trots att de anställer folk med skrikig röst och ful dialekt måste jag ändå lägga mig platt inför den effektivitet som råder. Ja, jag är allvarlig, på riktigt.

Jag var sen med att skicka in mina papper, mycket på grund av att jag är en "jävlar, blanketter att fylla i. Jobbigt, jag tar det om en liten stund, en stund som är om en vecka."-person. I alla fall, i går hade mina papper kommit in, och en handläggare ringde upp mig (han hade en mycket trevlig röst, och ingen obehaglig dialekt) för att försöka utröna hur det kommer sig att jag och min arbetsgivare uppger olika årslön för mig. Vi pratade en stund, och han lovade att återkomma idag och berätta om han fått fram något nytt. Idag hade han även fått in mina lönespecar, och ringde för att berätta för mig att det jag uppgett var korrekt, samt att han gör en utbetalning idag. IDAG!

Hur det kommer sig att han fått in olika siffror från oss vet jag faktiskt inte, och jag måste erkänna att jag inte bryr mig jättemycket om det heller. Det viktiga är att jag får rätt pengar i slutänden, och att de kommer snart. 

Allt en läser om Försäkringskassan är negativt, precis som allt som skrivs om CSN. Nu är det dags för mig att komma ut som myndighetskramare: Jag har aldrig haft problem med CSN. Visst, ibland ha pengar blivit sena, men det har uteslutande handlat om att jag har glömt något. Varje gång jag har ringt har jag blivit korrekt bemött, och fått snabba svar. Jag har aldrig haft problem med Försäkringskassan. Visst, saker kan vara onödigt krångliga, men den personal jag har mött och pratat med har uteslutande varit hjälpsamma (om än med skrikig röst). Jag har aldrig haft problem med universitet eller VHS. Visst, ibland har jag trillat mellan stolarna, men det har uteslutande berott på slarv från min sida (fast, i ett fall var det faktiskt slarv från folkhögskolans sida, när de glömde att kryssa i en ruta på mitt intyg). Jag gillar att betala skatt, och ja: jag har ofta gillat skolmaten (förutom på Katte, men den maten är otjänlig som människoföda).

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har faktiskt inte heller haft ngr problem med FK och jag har ändå levt på dem i tre år. De sköter saker snabbt, är trevliga och har tom gjort så jag fått mer pengar än jag trott. Jag hade räknat lite i underkant för att inte räkna fel men då ringde de och sa att det var fel så de hade räknat om och höjt min årsinkomst med 40 000kr. Bara så där.

Jag kan inte klaga på CSN heller, däremot på Regeringen som bestämmer beloppet. Jag kan inte klaga på sjukvården heller eftersom jag alltid fått all hjälp jag sökt omgående och jag har inte behövt vänta på ngt.

Jag älskar vårt välfärdssystem även om jag vet att många har stora problem med att nå fram och få komma rätt. Men jag tror det är lika mkt privatpersonens fel som myndigheten. Om man kan uttrycka tydligt sina problem får man tydliga och raka svar. Om man inte kan det blir det mkt svårare... för alla inblandade.