torsdag, mars 15, 2007

sprit, knark, sex och massaborter


Jag måste ta tillfället i akt att citera en insändare i dagens Metro:

"Vi som är födda på 40-talet levde i en annan värld. Allt var billigare, det fanns arbete och lägenheter till alla. Mannen försörjde sin familj och kvinnan tog hand om barn och hem.
Jag saknar rena gator och att ungar inte rände ute på kvällarna och gjorde ofog. Då var skolan disciplinerad och det fanns hedersbegrepp och moral. Familjen var en trygghet och skilsmässor var sällsynta. Morgonbönen i skolan gav riktlinjer i livet.
Barnen måste formas i tid innan de lär sig dåligt leverne, uteliv med sprit, knark, sex och massaborter, rån och rånmord. Vem vill dem så illa att man inte ger dem vettiga levnadsregler?"

Insändaren är skriven av "En revolutionär", och i min mening helt fantastisk. Jag vill upprepa: "[...] innan de lär sig dåligt leverne, uteliv med sprit, knark, sex och massaborter, rån och rånmord." Massaborter mina vänner, massaborter. Jag vet inte hur det är med er, men även de av mina vänner som dricker sprit brukar undvika uteställen där massaborter görs.

Jag hoppas innerligt att "En revolutionär" är på skoj, och att insändaren är skriven för att få folk att bli upprörda över vilka stofiler det finns. Jag hoppas det som sagt, men helt säker är jag inte. Tyvärr. Finns det verkligen folk som tror att familjrna var lyckligare förr när könsrollerna var huggna i sten, och skilsmässor var ovanliga. Jag säger inte att skilsmässor är bra, men de är inte definitivt dåliga heller. Jag ser hellre att folk som är olyckliga (vilket jag tror att folk som inte kan ifrågasätta de könsroller som tvingar in dem i fällor som är svåra att ta sig ur lätt blir) skiljer sig än fortsätter leva ihop. Är det inte bättre att vara lyckliga på varsitt håll än olyckliga tillsammans? Dumma frågor hela bunten, givetvis har jag rätt.

Så det så.

5 kommentarer:

meta sa...

Jag läste den också och tänkte att minnet är nog selektivt. Eller så är han senil!

Född på 40-talet. Tonåring i slutet av 50-talet/början av 60-talet.

Raggare. Elvis Presley. Tommy Steele.

På hans tid rände ungarna omkring på gårdarna och ställde till ofog... det fanns inga fritids...

Anderssonskans Kalle. Mästerdetektivien Kalle Blomkvist. Två år i varje klass.

Behöver vi fler tidsreferenser? ;-)

hansi sa...

Å nej, de som är födda på 40-talet är gudfruktiga mönstermedborgare hela bunten, och har så alltid varit. Det du kommer med är bara elakt förtal och avundsjuka. Det är jag nästan övertygad om ... ;)

Anonym sa...

Jag tar sprit, sex, knark, massaborter (undrar om det är massa läkare som utför en abort, eller om det är femtonlingar som ska aborteras, eller om alla som ska göra abort liksom ligger i någon form av ormgrop), rån och rånmord vilken dag som helst så länge det finns barnomsorg, barn inte behöver läsa morgonbön i skolan, kvinnan kan göra karriär och mannen ta hand om ungarna.

Det var underbar läsning Hansi!

Anonym sa...

Trots att inte heller jag för ett helt nyktert liv och dessutom ( oh the horror) periodvis fört ett, milt sagt, intensivt uteliv...måste jag ju säga att jag, trots katastrofal brist på morgonbön, ALLTID lyckats undvika ställen där massaborter utförs, visst HAR jag haft tur! :D

hansi sa...

Astrid, jag funderade på samma sak som du: hur exakt går massaborterna till? Det är kanske bäst att skriva en egen insändare och fråga? ;)

Nina, det märks att du inte hänger på ställen där det händer. Du är ju helt UTE. Jag menar, alla som har haft ett uteliv att tala om har snavat över massaborter, det är jag övertygad om. Tror jag.