onsdag, mars 07, 2007

Att köra med surgubbar i bilen är trist. Trist, och jobbigt. Trist ,jobbigt och enerverande. Trist, jobbigt, enerverande och ... äh, du vet.

Jag blir ibland (läs: jävligt ofta) irriterad på den inkonsekvens som råder på skolan. Idag har jag kört med den gamla pensionerade gubben (han som kallar folk för "kurredutter"), och det var jävligt som vanligt. Han säger inte ett ljud, förutom när han klagar. Frågan jag något snäser han till svar, som vore jag dum i hela huvudet. Idag råkade jag ut för den stora inkonsekvensen.

Jag har flera lärare som jag kör med. Vi kan kalla dem J1 (kanonbra, lugn och trevlig), J2 (a k a skrik- och skränmannen), J3 (gubben jag körde med idag), och T (kanonbra, precis som J1). J1 säger: "om det är stora vattenpölar, håll då ut från högerkanten så att du inte skvätter ner någon. Lånar du plats från det andra körfältet, gör det ordentligt så att alla ser." T säger: "är det blött ute är det br aatt hålla sig en bit från kanten, eftersom en lastbil skvätter väldigt mycket. Låna hellre en bit av det andra körfältet, och låna ordentligt så att alla kan se det." J3 säger "öh, håll dig i ditt körfält, du ska inte ut och köra där inte!" hansi säger då "men det är ju STORA vattenpölar, och mycket folk på trottoaren?" J3 replikerar "strunt i det, håll dig i ditt körfält! Om nån vill köra om så ska han få göra det, eller hur?".

Så, de två jag litar på tycker att det är bättre att hålla ut lite extra, medan "jag säger inte ett smack förutom när jag tycker att du är dum i huvudet och då ryar jag som fan"-gubben tycker att jag ska åka nära som fan (och nej, jag fick inte sänka farten) och skvätta ner folk. Tillägas bör kanske att det var två körfält åt samma håll, samt noll och inga bilar bakom.

Samma lärare tyckte förra veckan att jag var dålig på att möta med gasen när jag växlade ner (jag gjorde ett par småtabbar, men inte så att det blev obehagligt), och skulle visa hur jag gjorde. Han sätter sig bakom ratten, växlar upp till sexan, och slänger i fyran, och släpper båda koppling och gas så att vi båda håller på att flyga genom rutan. "Så gör du." Dessutom tyckte han efter lunch att jag växlade dåligt överlag. Jag bromsade innan jag skulle växla ner ("en lastbilschaufför bromsar aldrig"), jag släppte gasen för tidigt, och jag gasade inte till när jag skulle växla ner. Jag vet inte hur han gör, men jag använder kopplingn när jag ska växla. Visst är det smidigt att kunna gasa till för att få fram rätt varvtal och växla ändå, men enligt en annan lärare så har gasandet inte behövts på väldigt länge. Har jag sagt att surgubben är väldigt gammal?

Idag gick det alltså inte så jättebra, jag kör alltid sämre när jag kör med honom. Han är knepig till tusen, och det finns bara en elev som gillar honom, alla andra undviker honom så gott det går. Borde de inte ta bort en sån lärare, särskilt när han inte ens är anställd utan hoppar in på timmar lite nu och då?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kurredutter! Vad får folk allt ifrån? (Jodå, jag vet att Pippis pappa var kung på kurreduttön, men det är ju ingen ursäkt för att kalla folk kurredutter)

hansi sa...

Ja du, jag vete fan alltså. Jag tror att han kan skylla på att han är en gammal vidrig gubbe kanske? Jag blir så trött ...