onsdag, mars 28, 2007

Idag satte jag ner foten

Förvisso satte jag inte ner den så hårt, men ändock.

Min lärare pratade som vanligt om folk på bussutbildningen: "höhö, vadå, ser det svart ut där borta?", "ja, de är ju redan så bruna, så de behöver inte sola", när jag fick nog. Jag sa helt enkelt att jag tyckte att det var ett jävla tjat om hudfärg hela tiden, överallt på skolan. Det spelar ingen roll vad folk pratar om, nog sjutton kommer de in på hudfärg. Vad han sa? Jag tror att vi kan säga det i kör, kom igen! Ett, två, tre:

"Det var ju bara ett skämt!"

(Hur många har inte hört det, när det kommer till sexuella trakasserier/rasism/homofobi/ allmänna otäckheter? Så länge personen som yttrar sakerna kan säga "Det var ju bara ett skämt" så har den tydligen frikort. Jag undrar om jag också ska börja använda det?) Jag sa då att det må så vara, men skämt är ju avsedda att vara roliga, och hittills hade jag inte hört något roligt. Jag är helt enkelt urless på att höra dåligt förklädd rasism hela dagarna. Då fick jag höra att "om du ska in i den här branschen, ja då får du räkna med att höra sånt, och du får helt enkelt lära dig att inte ta åt dig." Jamendåså, då är det okej helt plötsligt? Bara för att det finns idioter ska jag ge upp? Nä, jag sa inte det, men jag tänkte det.

Detta var strax efter lunch, och sen kom det inte ett ord om tattartermosar och negrer under resten av dagen. Jag tror att han tänkte till, och kanske insåg att han ändå inte kommer att få mig att garva åt idiotgrejer. Jag vet inte om jag har gjort någon som helst skillnad, men det känns bra i magen i alla fall.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Klart du gjorde skillnad. Allt motstånd är att göra skillnad, i detta fall för att han (troligen) aldrig mött någon som kan tänka längre än till Gimo. Sorry Gimo. Bra Hansi! Kaffe snart? (journalisten är Astrid - men det fattar du ju..)

hansi sa...

Jag tror faktiskt att dte är så enkelt som flera andra har sagt under dagen här: ingen har tidigare sagt åt honom att det kan vara olämpligt att uttrycka sig så, och då har han helt enkelt inte behövt fundera på det. Nu kommer någon och säger att det inte är okej, och även om han kanske inte håller med, så tänker han förhoppningsvis efter en liten skvätt.

Idag t ex, så kom det inte ett enda rasistskämt, och det är ju en stor framgång tycker jag.

hansi sa...

Astrid förresten: anytime babe, i alla fall om det sker på helger eller eftermiddagar (efter 17, innan 22). :)