torsdag, februari 08, 2007

Some girls are bigger than others

Jag har kollat en del på tv den senaste tiden (det blir lätt så när motivationen att läsa teori är på bottennivåer), och sett en trailer för en film som kommer att visas (eller har den redan visats? Jag vet faktiskt inte.) på någon av reklamkanalerna. "Min stora kärlek" tror jag den heter, "Shallow Hal" i original. Vad jag har förstått av att bara titta på trailern, så är Jack blacks karaktär tillsammans med en tjej som är så fet att hon sitter sönder stolar, och kan göra kanonkulan rättvisa. Han verkar inte se det, utan ser sin flickvän som en smal snygg brutta (Gwyneth Paltrow).

Som sagt, nu har jag inte sett filmen ... men vafan? Jag har sett en liten snutt där en får se hur flickvännen ser ut, strax innan hon ska göra kanonkulan. Hon är inte större än jag, och jag sitter inte sönder stolar, och skulle jag göra kanonkulan skulle jag inte skapa tsunamivågor. Faktiskt. Så, jag är med andra ord så fet att jag borde få en egen film. :)

Lite samma sak har jag tänkt när jag kollat på "Vänner", och vi får se hur fet Monica var när hon var ung. Det skämtas hur mycket som helst om hur otroligt fet hon var, och att hon åt hela tiden. När jag tittar på Courtney Cox i fatsuit så visst, hon är tjock. Men allvarligt, det är väl inte Gilbert Grapes mamma-fet heller? Det är inte utan att jag börjar undra hur många det är som garvar åt mig när jag rultar fram?

För övrigt borde jag lyssna lite på The Smiths, det var länge sen nu.

6 kommentarer:

Siv sa...

Jag har inte heller sett Shallow Hal, men det som retar mig i grunden är att Jack Black ta mej satan inte är vare sig speciellt snygg eller vältränad han heller.

Vad det nu har med saken att göra, men dock. Som vanligt känns det som om bedömningsgrunderna diffar rejält. So what else is new. Grrmpf.

Jag försökte ta fram den probematiken en gång när jag läste socialmedicin, det där med hur olika vi bedöms.

Medelålder:

En man får pondus, och de grå tinningarnas charm.
Som kvinna blir jag bara fet och gråhårig :)

Och nu ska jag sluta spamma din blogg med kommentarer för idag ;)

meta sa...

Jag har sett den, tidigare.

Någonstans mitt i filmen fick jag nog. Det som är "twisten" i filmen är att människors utseendde är deras inre utseende, för Jack Blacks figur. Och tanken är bra, väldigt bra, och kan i bästa fall få förstockade dumskallar att se andra människors kvaliteter och skippa fördomarna.

Men de drar ju på så in i bombens med "fetskämt" och "fulskämt" att en blir alldeles trötter!

Jag fick dålig smak i munnen av filmen.

Och jag kan inte låta bli att undra hur den hade blivit om någon annan än Hollywood tagit sig an manuset.

hansi sa...

meta, jag har för mig att jag hörde att det var twisten, när den kom. Jag vet inte om det gör saken så mycket bättre just i det här fallet. Jag tror som du, att det hade kunnat bli något bra, men just nu känns fetskämten rätt lama faktiskt.

... eller så är det bara för att jag är en avundsjuk surfitta, eller vad tror du? ;)

hansi sa...

siv, jag har funderat på det där med hur kvinnor män bedöms i olika sammanhang. Ta sångare t ex: jag gillar Stefan Sundström riktigt mycket, och han sjunger ju inte direkt klockrent. Håkan Hellström (ingen jag gillar, men han gillas av många) låter heller inte helt bra (för att inte säga riktigt falskt emellanåt), och han har juockså en karriär. Kommer du på någon kvinna som sjunger lite halvkasst, men som ändå har en karriär?

De enda jag kan tänka på är vad sjutton de nu heter i Roll on. :)

Fortsätt spamma, det är så trevligt att få kommentarer! :)

meta sa...

Jaha, då är väl jag också en fet avundsjuk surfitta då. Säkert feminist också, alldeles säkert. ;-)

hansi sa...

A - haaaaaaaaa! Det ante mig, att du var en sån där manshatande avundsjuk hårig en. Det förklarar både ett och annat. ;)