torsdag, februari 15, 2007

Jag hade rätt igår

Det är riksintag på kursen, och de flesta av eleverna kommer från Stockholm. NU borde de väl fatta?

Idag var det en i klassen som pratade om att hen ville söka bussutbildningen och fick från en annan elev svaret "ja, du kommer ju inte att komma in i alla fall. Du har ju fel hudfärg!". Jag misstänker att det var meningen att det skulle vara roligt. Det var det inte, så jag vände mig mot personen, och frågade varför det hela tiden var så jävla viktigt vad folk hade för hudfärg?

"Det var ju bara ett SKÄMT!"

Jag vet inte hur det är med er, men jag känner att när nån "skämtar" om hudfärg hela jävla tiden, så är det inte ett skämt, utan blodigt allvar. Jag sa det, och då fick jag klassikern tillbaka. (Så gör du klassikern: Håll upp höger hand en bit upp i luften, i hakhöjd ungefär. Håll ihop fingrarna, och smacka dem upprepade gånger mot tummen. Säg samtidigt (med din allra töntigaste fjortiskilleröst) "bla bla bla", et voilà: klassikern!)

Jag vill också, för ordningens skull, tillägga, att personen som framförde denna klassiska gest- och lätesmanöver är 38 år. Inte hundår, människoår.

Inga kommentarer: