måndag, februari 12, 2007

Det är så härligt att vara i skolan

Nu skulle jag kunna skriva om de vidrigheter jag hörde idag i skolan ("[...] men min flickvän blev så jävla full att jag var tvungen att köra hem henne. Ja, visst skulle jag kunna haft sex med henne, det var ju bara att dra isär benen, men då är det ju inget motstånd." "Haha, de killarna med brallorna där nere under röven, de har det bara för att tjejerna ska få ett försprång. De springer ju inte så snabbt med brallorna där." "höhö, skillnaden att knulla en negerfitta jämfört med en vanlig är [här vet jag inte vad som sades eftersom jag var tvungen att gå därifrån för att inte få en hjärnblödning eller skada någon riktigt mycket]". Släng dit hur många våldtäktsskämt du vill, de fanns med hela bunten, liksom de obligatoriska rasist- och homoskämten.), men det tänker jag inte göra. Gör jag det så blir jag arg, så jag låter bli.

I stället väljer jag att berätta att jag snart ska få fikasällskap av två i min korridor. Jag gick helt enkelt fram till dem och frågade, och de verkade så paffa att de inte kom på någon undanflykt.


[Och nej, jag sa inget om "skämten", i stället satt jag där med en stor klump arggråt i halsen, en klump som var det enda som höll uppkastningarna nere. Nej, jag sa inget, och jag vet inte om jag ångrar det eller inte. Just nu känner jag mig bara äcklad, och tom.]

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så arg och ledsen när jag läser vad du fått höra - och tänker att de killarna är tyvärr inte unika - det verkar snarare tillhöra en regel än ett undantag.

Vad ska man göra?

Och det är ju knappast lönt att du kör din egen lilla revolution - synd att du inte har någon edsvuren där - så ni åtminstone var två - och kunde kräkas i kors efter fikapausen.

Tänker på det där med att stå ut och att Wallraffa. Kunde du inte höra med någon radikal tidning, eller en radiokanal eller SVT - om du kunde få låna en mikrofon och en dold kamera...
Radions P1 har i alla fall ett program som heter radiodagboken - där man får låna en radio och spela in på lite då och då - det kunde kanske hjälpa dig att stå ut.

Låter mina idéer för världsfrånvända? Men ta bara fram en mobiltelefon med bra inspelningsmöjligheter - eller en diktafon - vad som helst - gör något kreativt av skiten.
Att skriva blog är bra - men gör något mer...
Med rasismen och kvinnohatet inspelat och dokumenterat så kan du kanske få rätt om du skulle få för dig att vilja anmäla skolan - för att inte följa direktiven om... vad vet jag - ska inte alla arbetsplatser och skolor ha en jämställdhetsplan tex. Och hur följs den upp? Med samtalen inspelade kan du i alla fall inte bli helt nonchalerad.

grrr - jag blir så arrrrg så jag inte kommer att kunna sova inatt

Lova att göra något i alla fall - och var rädd om dig.
Pepp och kram!

Anonym sa...

Du får göra en Borat! Så skäms de nog ordentligt när hela världen skrattar åt dem.
Kram på alla hjärtans dag.

hansi sa...

lena, jag ska fundera på vad du skrivit. Jag kan inte lova att jag orkar göra något, men jag ska fundera på det i alla fall. Just nu är prio ett att överleva utan att hamna inlåst på häktet på obestämd tid. :/

hansi sa...

Ja jävlar, en Borat vore bra. Tyvärr skulle de inte fatta även om det sen trycktes upp i deras ansikten, för de gör eller säger ju inget fel ... As är vad de är.

Kram tillbaka!