tisdag, februari 06, 2007

Jag är allergisk

Jag är överkänslig mot en massa saker: bananer, gröna äpplen, ananas, mango, plåsterklister, latex, tomater, och en hal del till. Överkänslig alltså, inte allergisk.

Det jag däremot är allergisk mot, är saker som "vi vet vad kvinnor vill ha", "så funkar kvinnor" och andra, ska vi säga generella?, uttalanden som endast baseras på en enda sak: kön (samma sak gäller ju givetvis uttalanden baserade på etnicitet eller sexualitet). Nej, du kan inte säga "det här gillar hansi, för hon är kvinna". Det är sånt som gör mig lite misstänksam mot saker som tv3:s nya satsning Girlyliscious. Jag vet, jag har inte sett allt än, men bara sidan säger en hel del.

Kvinnor är alltså intresserade av mode, sex och relationer. Politik? Å nej. Sport? Tssss ... Nej, vi vill kolla på Top Model (jag kan erkänna på en gång, jag kollar på det ibland, och jag tycker att det är underhållande), lära oss vad svenska kvinnor tycker om sex, samt kolla på en serie som by the looks of it verkar handla om hur svårt det är för kvinnor att förstå sig på män. Uja.

Så, vi tar det här en gång till, långsamt: bara för att jag har en fitta betyder det inte att jag är intresserad av saker som "kvinnor gillar". Jag tror inte att jag gillar (eller ogillar för den delen) saker bara för att jag har fitta. Däremot kan jag gilla saker bara för att jag uppfostrats till det. För mig är det stor skillnad.

När det görs böcker, tv-program och filmer om hur olika män och kvinnor är, gör det inte någonting bättre. Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig så långt som till att säga att det göra saker sämre. Eller så är det bara jag som inte fattar hur en riktig kvinna ska vara. Darn.

Inga kommentarer: