tisdag, februari 27, 2007

Oj hoppsan, fick den inte gå av?

När jag var liten klättrade jag mycket på bänkar och i skåp. I ett skåp, ovanför bänken bredvid spisen, fanns våra ID-brickor. Nu vet jag inte om det är den rätta benämningen på dem, det är i alla fall brickorna i metall med namn och födelsenummer instansat som jag menar. I övre delen av brickan finns två ellipsformade hål, för att brickan ska kunna brytas.

Jag vet inte om det var någon som lurade i mig det, eller om jag tänkte ut det själv, men jag var helt enkelt livrädd för att råka bryta en bricka. Jag har för mig att jag hörde att brickan bryts när personen som äger den är död, och som sagt: jag vet inte om jag hittade på det själv eller om någon lurade i mig det, men jag visste att det funkade även åt andra hållet. Om brickan bryts så dör ägaren, så enkelt var det. Jag visste att det var så, och kunde inte förstå hur någon kunde sätta liv på spel genom att ha dem i ett skåp där vem som helst kunde få tag på dem.

Jag undrar om min bricka finns kvar, eller om den är kastad. Jag vet i alla fall att den inte är bruten.

Inga kommentarer: