onsdag, november 22, 2006

Tryckluftsbromsar och glass

Kaffe? Check!
Sushi? Check!
Ben & Jerry's? Check!
Satsumas? Check!
Bananer? Check!
Äpplen (svenska, doftar fantastiskt)? Check!


Jag borde vara upplagd för att plugga till provet imorgon, särskilt som jag har allt en kan tänkas behöva. Ja, allt förutom minsta lilla tillstymmelse till skuggan av ett intresse. Jag kommer på en massa andra saker att göra: jag måste ta bort kalk i duschen, jag måste kolla om jag har fått några mail (vem vet, jag kanske missar något jätteviktigt?), jag måste ... ja, typ allt förutom att plugga, även om det är just DET jag verkligen behöver.

Sanningen att säga så orkar jag inte bry mig. Jag orkar inte, har ingen lust att orka, och kommer troligtvis inte orka lära mig bromssystemet till imorgon. Det värsta är att jag inte ens orkar uppamma något som ens på håll (i skymning, om en kisar) liknar dåligt samvete över det. Jag tänker mest att jag får lära mig det till omprovet i stället. Usch, det här är inte bra.

Om ni undrar så går luften in till kompressorn (och passerar lufttorkaren på vägen), och vidare till våttanken (det som även kallas primärtanken). Från våttanken går det också en returledning till kompressorn. På vägen passerar luften tryckregulatorn som öppnas när det är lagom tryck. Då får kompressorn en indikation på att det är lagom, och slutar att producera mer. När trycket sjunker stängs tryckregulatorn och kompressorn börjar jobba igen.

Från våttanken går det en ledning till en fyrkrets skyddsventil, som i sin tur har ledningar till den främre och bakre bromskretsen, samt parkeringsbromskretsen. Skyddsventilen ser till att det släpps på lagom mycket luft till var och en av tankarna, i tur och ordning. Om det blir något fel på någon av tankarna ser skyddsventilen till att den kretsen stängs av, och att de andra kretsarna inte påverkas. Ifall ni nu undrade.

Inga kommentarer: