tisdag, november 28, 2006

... och ungefär lika länge har jag letat efter

Frankrikes bidrag från samma år, "Femme dans ses rêves aussi" enligt Gyllene skor. Den dyker upp i genomgången som jag har lagt in (jag vet inte om jag tycker att det är bäst att länka, eller om jag ska "bädda in" i fortsättningen. Vad tycker du?), men tyvärr verkar ingen ha lagt in den för sig liksom. Det är synd, för jag skulle vilja höra den.

Så, här kommer genomgången:



Det är rätt många av låtarna som jag kommer ihåg:

- Danmarks bidrag är kräkframkallande, men det sitter som snor på ett cykelstyre. Speciellt den lilla (och nu började jag nynna för att ni skulle fatta, men det hjälpte ju föga) slutslingan, där har jag i många år sjungit (ja, jag sjunger på den nån gång om året, minst) "och då blir jag/en man till sist/och det är ju vad jag vill". Fråga mig inte hur Djungelboken kommit in i den låten, men det har den. Mina / är givetvis till för att visa pauser, inget annat.

- Finlands bidrag, vilket kan vara det bästa de någonsin skickat in. Jag har kommit på mig själv flera gånger de senaste åren att gå och nynna på den, och ibland sjunga på låtsasfinska.

- Turkiets bidrag det året satte sig jävligt hårt det året, men sen försvann den för mig. Tur att den kom tillbaka! ;)

Det är ju en hel drös till (jag tänker inte nämna Kikki Danielsson eller Bobbysocks, de är ju självskrivna), men jag minns ju inte vilka länder de sjöng för. Det som förvånar mig är att de alla var med samma år. Det var ett bra år helt enkelt. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag ser bidragen så kommer jag faktiskt ihåg allihopa. Men så var jag ju också lite äldre än dig på den tiden. (Nu med faktiskt, hur kan det komma sig...?)Nu kommer ett erkännande: jag tyckte att Frankrikes bidrag var det bästa... tyckte att han hade så fina ögon och att det var en lite spännande låt. Idag är jag inte längre 10 år, men låten är fortfarande ganska bra...!!

hansi sa...

Jag minns inte alla, men ganska många som sagt. Att du är äldre än jag tror jag när jag ser det, så det så! ;)

Alltså, jag håller ju fortfarande på den smalhöftade med burrhåret, men mustaschögonbrynsfransmannen kommer inte långt efter. Jag vill som sagt höra hela låten, men någon vänlig själ kanske slänger upp den på YouTube tids nog.

Under tiden är det rätt kul att kolla på typ allt som har med ESC att göra, en lär sig mycket om ... mode? :P