tisdag, augusti 22, 2006

Gooood morgon, sära passasjerare

... vi anländer strax till Helsingforrrs.

I söndags kom jag hit till Västerås, närmare bestämt Signalisten. Ja, jag vet. Jag borde ha kollat på bilderna innan jag ens funderade på att flytta hit. Om jag hade gjort det så hade jag sett att jag, genom att bo där, riskerade att en vacker morgon vakna upp i Finland. Tyvärr kollade jag inte alls på bilderna, jag bara alltför glad över att ha fått bostad, och därför fick jag en chock när jag öppnade dörren till rummet. Nä förresten, jag höll på att smälla av redan ute i korridoren faktiskt. Jag hade inte förväntat mig att jag skulle bo på en Finlandsfärja. :/

Flera timmar efter att jag kommit hit var jag gråtfärdig, och hade en stor klump i magen. Det enda jag ville var att byta bostad, och det fortare än kvickt. Nu har jag varit här i ett par dagar, och jag börjar vänja mig. Min utsikt består av Lupus Foder AB och E18. Det luktar gödsel ibland (igår var det hela dagen), och kvällstid kommer det ett och annat flygplan. På det hela taget är det ändå ganska lugnt.

Jag har c a 6 km till Mälardalens högskola, och typ 2 till Edströmska. Om jag cyklar lite långsamt med en stooor kasse så tar det fem minuter från Ikea (jag bor alldeles vid den lilla rondellen, följ bara pilen mot flygplatsen) och Ica Maxi. Från centrum (jvgstn) hit tar det c a 20 min, med några stopp för att kolla kartan (jag räknar med att få ner tiden med fem minuter nu när jag slipper kartan). Jag ska alltså inte klaga alls. Förutom på heltäckningsmattan och hotellmöblerna (de syns med all önskvärd tydlighet om en går in på Signalistlänken ovanför, och trycker på "mer bilder". Tyvärr gjorde jag som sagt inte det innan.).

Jo, en sak till: igår köpte jag ett 20-resors busskort så att jag kan ta mig hem lite lätt och smidigt. Enkel resa utan kort kostar 90 pix. Vad kortet kostade? 600! Jag kommer alltså åka för en tredjedel av priset. Det gillar jag. Dessutom går bussen vid Hälla köpcentrum (där Ikea ligger), så det är inte långt till bussen alls.

Kort sagt, det mesta är rätt strålande, trots heltäckningsmatta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha..du..nu när jag har tittat på bilden av ditt nya palats..;) så är jag inte lika säker på att jag vill komma och hälsa på..kanske..men bara kanske..om vi leker att det verkligen är en färja..=) jag tror iaf att vi skulle ha ganska roligt..hur svårt är det lixom att hojta lite på finlands svenska och krossa öl burkar mot pannan..lätt som en plätt..=)

hansi sa...

Jag är helt på att låtsas. Jag ska se om jag har lite tjärtabletter kvar hemma, annars får jag väl bunkra upp innan du kommer. :)

Anonym sa...

Hahaha!! Har precis kollat lite här & där på din blogg och det var länge sedan jag fick mig ett så gott skratt som nu när jag kollade på Sabrina-videon..!! Jag har ont i magen...!!