fredag, februari 26, 2010

Läsning som gör susen för humöret

When a hurricane damaged my father's house, my brother rushed over with a gas grill, three coolers full of beer, and an enormous Fuck-It Bucket - a plastic pail filled with jawbreakers and bite-size candy bars. ("When shit brings you down, just say 'fuck it' and eat yourself some motherfucking candy.")

Det finns få författare som får mig på så bra humör som David Sedaris. Hans historier om att sluta röka i Japan, eller som här, hur hans bror Paul (som kallas "Rooster") tampas med motgångar, är så vansinnigt bra och kärleksfullt berättade. Han återger även, utan att skämmas, historierna om sina försök som performancekonstnär (som mest kom sig av ett ganska extensivt bruk av amfetamin), och som läsning ute bland folk är han förödande: härom dagen satt jag i restaurangen på färjan och skrattade så jag grät, och jag kunde inte göra ett dugg för att hejda det.

Så, dagens tips är att läsa David Sedaris. Han allra bäst när han läser sina egna texter, så har du möjlighet: lyssna! Jag har When You Are Engulfed In Flames på cd om du vill låna.

Jag skulle förresten också vilja ha nån i min bekantskapskrets som förstår det fina i en Fuck-It Bucket.

1 kommentar:

meta sa...

Finns det någon människa i hela världen som inte förstår det fina i en fuck it-bucket?!