lördag, april 14, 2007

Why not Coca Cola with ZERO Coca Cola?

Visst, jag har sett den. Jag har sett den på tv, jag har sett den på bio, jag har sett den på apstora reklampelare på stan. Ändå hade jag inte fattat vidden av den idioti Coca Cola visar upp med sin nya Coca Cola ZERO.

Jag har stört mig på reklamen, det har jag visst det. Jag har stört mig på att den är töntig (no surprises there!), stereotyp och bara kass. Det jag inte har varit nog vaken för att se (eftersom jag knappt är vaken när jag inte är i skolan), är att de får GB:s Girlie att framstå som ett under av intelligens och jämställt tänkande.

Enligt Coca Colas hemsida så är Coca Cola ZERO en produkt för män. Jepp, nu ska stora starka karlar fås att dricka lightprodukter , det är det ju annars bara brudar som gör(ni har väl inte glömt att tuffa män äter kött?). Hur ska de då fås att dricka dessa omanliga drycker? Jo, jag vet: vi spelar på könsroller!

Alla vet att män är heterosexuella testosteronstinna dudes som bara tänker på att få hänga med polarna och knulla brudar. De gillar inte att prata, de gillar inte förspel; de gillar att trycka in den, och det är det. Så, för att få män att köpa produkten måste de fås att förstå att den här produkten, just DEN HÄR är det som faktiskt visar att de är inte bara män, utan de manligaste män som finns.

Jag vet att det är old news, (ge mig en dubbel espresso, NU!), men jag säger det ändå: jag är så trött på att allt ska delas upp i "kvinnligt" och "manligt". Visst, jag förstår att reklam för mensskydd riktar sig till främst kvinnor (även om jag tycker att folk i stället borde ta och använda menskopp i stället för att slänga sina pengar på bindor och tamponger, men, to each his own liksom), men allt annat? Varför ska det finnas läsk för män, och en annan för kvinnor? Varför är det bara mammor som sköter omhändertagandet i blöjreklamer?

Jag är dessutom så in i döden trött på att kvinnor och män reduceras till stereotyper. Män gillar snabba bilar, kvinnor gillar shopping. Män gillar att knulla, kvinnor gillar shopping. Och ja just det: gud nåde den som andas något om att män faktiskt kan gilla andra män (annat än i sport- och musiksammanhang förstås, men det är ju annorlunda), och att kvinnor kan gilla andra kvinnor (förutom om det är så att en man får titta på, eller vara med. Då är det okej.). Att det finns män som tar hand om sina (och andras) barn är konstigt, att det finns män som faktiskt kan göra saker för någon utan att förvänta sig en avsugning som tack är bara fel. Fel fel fel. Vore jag man skulle jag nog också lacka ur på stereotyperna. Jag menar, vad ger det för utrymme för en personlighet, om en hela tiden måste tänka på att aldrig visa känslor (annat än i sport- och musiksammanhang förstås, men det är ju annorlunda), att alltid jaga sex, att aldrig få visa sig "kvinnlig". Instängt och fattigt är orden som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på det. Å andra sidan, vad vet jag om att vara man? Inte ett smack.

Om du vill beskåda den fantastiska kampanjsidan är det enkelt, du går in på hemsidan, klickar på "kampanjer", et voilá! där är den! Du får hänga med de tuffa grabbarna i Bondi Beach som ger dig råd i allehanda frågor (din date vill att du hänger med på en fest med töntar? Enkelt, var det roligaste grabben där, och hon kommer att älska dig = SEX!), shoppa livsnödvändiga saker som en BH-sax och en mugg med inbyggd fjärrkontroll, och kan göra ditt eget ZERO statement. Vad väntar du på?

Om nån bara kan berätta för mig varför de envisas med att kalla den ZERO i stället för zero, så är jag nöjd. Är det för att de tror att grabbar är för puckade för att kunna läsa gemener?

5 kommentarer:

meta sa...

ZERO eftersom dom är störst antagligen?

Lite fakta: I CocaCola Light har aspartamet bytts ut mot sucralose. Gissa vad ZERO är sötat med?

Just det. Aspartam.

Zero är alltså inget annat än Light i ny förpackning, bokstavligt talat.

Känn er lurade, grabbar.

hansi sa...

Haha, jag veeeet! Jag glömde att skriva med det, men grabbarna ska alltså fås att dricka gammal bruddricka. Det är kul. :)

Anonym sa...

Jag har just varit inne på deras hemsida. Och jag vill kräkas.

Karin sa...

Jag har lagt in en länk i ett inlägg i min blogg till det här inlägget, tänkte bara höra om det är ok?

Anonym sa...

Håller med fullständigt. Jag är kille och känner att den här reklamen kanske hade tilltalat mig om jag varit ung på 80-talet. Ung och korkad.