fredag, april 13, 2007

... och så var det det där med Iran

Jag måste erkänna det på en gång: jag har alls inte brytt mig om att sätta mig in i allt som händer kring Iran, och deras urananrikning. Det jag tycker är märkligt är att vissa får fria händer att ha både kärnkraft och -vapen, medan andra inte får ha något. Nu kan jag vara helt ute på moppeutflykt, men jag känner så här (här skulle jag kunna säga "min mamma har lärt mig att ... ", problemet är bara att hon faktiskt inte har lärt mig något positivt. Hade det varit "min mamma har lärt mig att alltid klanka ner på andra" hade det varit sant, men inget positivt.): jag tycker att det borde vara rättvist. Antingen ska alla få ha det, och om det vill sig illa bomba resten av världen åt helvete, eller så ska ingen få ha det. Är det inte bättre att se till att de som har sin kärnkraft t ex vet vad de gör? Om länder nu bestämmer sig för att sätta igång något sånt, är det inte prio ett att se till att saker sker säkert? Att säga "ajsing bajsing, nu får ni ta att lägga ner" har väl aldrig hjälpt. Men vad vet jag?

På tal om Iran, så hörde jag två killar på bussen som pratade. Den ena sa att han hade hört någon prata om att Iran varit framstående inom kultur och sånt, och det trodde han inte en sekund på. Dessutom så styrs de "sådär religionskt". Go'vänner, dagens ord är alltså "religionskt".

Inga kommentarer: