onsdag, december 20, 2006

"Jag är väldigt hetero"

Jag läser i Aftonbladets nätupplaga att Peder Lamm är upprörd. Varför? Jo, Böglobbyn har låtit en professor i logopedi analysera "fjollfaktorn" i hans röst. Efter programmet ska då hr. Lamm ha skickat ett mail där han drar paralleller mellan att "bli utmålad som homosexuell" med pedofili och nekrofili.

Nu har ju jag inte sett programmet i fråga, så egentligen kanske jag inte borde uttala mig om huruvida han blir utmålad som homo eller inte. För mig spelar det ingen roll (även om det känns som att det är att dra stora växlar på att få sin rösts fjollfaktor analyserad). Det jag reagerar på, är att han jämställer homosexualitet med pedofili och nekrofili. Visst, det har gjorts förr (var det inte Jan Guillou som kallade Rikard Wolff för pederast för ett antal år sen?), men det gör inte saken bättre.

På frågan "Är du hetero eller homo?" svarar han "Jag är väldigt hetero". När jag läste det skrattade jag en lång stund. Inte nog med att han är hetero, han är väldigt hetero också. Vad innebär det egentligen att vara väldigt hetero? "En kvinna som kan köra bil? Nätack, det är för manligt för mig, jag är väldigt hetero ser du." "En kvinna som har korta naglar, och kort hår? Ånä, det är inte tillräckligt kvinnligt för mig, jag är nämligen inte det minsta ickehetero. Ge mig en partner med svallande lockar, med långa naglar, och höga klackar. Ge mig glitter och glamour, ge mig After Dark!".

Och du, Peder Lamm? FYI, du har en "fjollig" röst. Jag ser inget som helst fel i det, men om du inte trivs med det kanske du kan öva på att lägga ner rösten ett par hack, samt "tuffa till" språket lite? Fast, jag tycker att du ska koncentrera dig på dina fördomar i första hand. "Bögfrågor" och "bögkultur" är inte farliga saker.

Inga kommentarer: