torsdag, december 07, 2006

hansi är upptagen

I förrgår morse ringde Ullis på vid fyra på morgonen. Hon behövde skjuts till Arlanda, för hon skulle till Kreta en vecka. Resan hade kostat 300 pix, inklusive allt för fyra personer, men eftersom hon inte kände någon som skulle vilja följa med skulle hon åka själv.

Innan jag kunde skjutsa henne (jag hade en knapp timme på mig innan flyget skulle gå) så fick jag låna hennes cykel (min är ju i Västerås) för att åka och köpa något. Det jag skulle köpa kostade 99 kr, men de tog helst inte kort. Som tur var hade jag en dansk femma, en finsk "tvåa", och två svenska tjugolappar. Eftersom sedlarna var knöliga var de svåra att dra genom kortläsaren, och kön bakom mig bara växte och växte.

När jag på väg därifrån (utan det jag skulle köpt) gick över kullerstensgatorna blev jag upphunnen av Maria J som med andan i halsen berättade att fastän vi var i Prag så hade hon bara shoppat på de vanliga ställena: H&M, OnOff, Elgiganten ... Hon gick framför mig på ringmuren, och när vi kom till ett hörn gick hon hela vägen runt, medan jag tog ett stort kliv snett över. Jag visste innan att jag inte skulle klara det, men jag chansade och trillade rakt ner.

Ibland minns jag mina drömmar jättetydligt, ibland glömmer jag dem på en gång. När jag vaknade var jag glad över att jag inte gjort mig illa när jag trillade från ringmuren, och lite lite sur på Ullis att hon inte hade frågat om jag ville följa med till Kreta en vecka för inga pengar alls.