torsdag, december 11, 2008

Jag förstår inte

Det finns väldigt mycket jag inte förstår mig på, det erkänner jag villigt på en gång. Jag förstår mig inte på matte, jag förstår mig definitivt inte på datorer. Det har givetvis ibland förorsakat mig en del problem, men inte tillnärmelsevis så mycket problem som när det kommer till det stora: jag förstår mig inte på folk.

Jag vet, det är inte alls ovanligt att inte förstå sig på folk, men inte desto mindre frustrerande. Jag tror att det jag minst av allt förstår är folk som hävdar att "det inte är nån idé". "Vad spelar det för roll om jag sopsorterar/väljer miljöel/låter bli att köpa ut/skänker pengar till välgörande ändamål/försöker uppmuntra mina barn att tänka själv/låter bli att skratta åt sexistiska, rasistiska eller homofoba skämt; ingen annan gör det ju?" Visst, det är ju självklart att det inte händer något om bara en enda person gör något, men någon måste ju börja! Alla tycker att det är bra att ha rösträtt, men att reflektera över att det är en rättighet som inte är av gud given utan snarare kämpad för, det är för jobbigt. 

På samma sätt har jag svårt att förstå hur någon kan håna andras engagemang. Inte sällan är det samma personer som inte vill göra något själv som dessutom säger "tror du verkligen att det spelar nån roll det där? Du slösar bara bort din tid.". I samma grupp vill jag även trycka in folk som säger "du är i vägen för mig, ditt engagemang stör mig", alltså de som suckar över demonstrationer av olika slag. Det jag har främst i tankarna är demonstrationerna i Thailand. Jag erkänner på en gång att jag faktiskt inte har den blekaste aning om vad det handlade om, jag vet inte vilken sida som hade "rätt". Det jag vet är att det var massiva demonstrationer, bl a på en stor flygplats, och att det ledde till att en massa människor inte kunde ta sig dit de ville när de ville det. Ja, troligtvis skulle jag ha varit stressad jag också, men att göra som den jag hörde på radio skulle jag aldrig. Jag hörde en man gå fram till en av de demonstrerande och ställa frågan "har du nån aning om hur mångas semesterplaner ni ställer på ända när ni gör så här?". Ärligt talat, är inte det en skitsak? Jag hoppas att jag, om jag nu skulle ställas i en situation där jag blir hindrad i mina planer av en demonstration, skulle ha en smula bättre omdöme än så. Men det är klart, är det en demonstration med ND t ex, då skulle jag inte ha något tålamod. Nej, jag har inte hävdat att jag är demokratisk heller.

Hur som helst, att säga "det spelar ingen roll vad jag gör" är så uppgivet. Jag må verka vara hur självgod och uppblåst som helst när jag säger det här, men jag tror på fullaste allvar att det jag gör spelar roll. Det är självklart att det inte gäller i alla situationer, men banne mig inte helt sällan. Jag tror att jag påverkar folk hela tiden (i vad riktning låter jag vara osagt), precis som du också gör. Den dagen jag säger "det spelar ingen roll vad jag gör" och verkligen menar det har jag gett upp, och då vete fan om jag vill vara med längre.

Inga kommentarer: