torsdag, januari 11, 2007

Kärlek börjar med bråk

... och slutar med barnbidrag, eller vad är det de säger?

Det finns en massa skumma saker som barn får lära sig. Minns du den där sången om gumman och gubben och igelkottaskinnet? Alltså, gubben säger åt gumman att lappa hans brallor, men eftersom hon tycker att han är en lat jävel så sätter hon dit en lapp av ett skinn av en igelkott, och vänder taggarna inåt. Han tar på sig byxorna, och skriker och svär och undrar varför hon gjort så. Hon förklarar att det är just för att han är en lat jävel, varpå gubben drar, efter att han har spöat henne. Då byter hon lapp, till en som är gjort av det lenaste ekorrskinn, och då blir gubben glad, och klappar och pussar henne. Vad lär vi oss av det? Tja, uppstudsiga kärringar ska ha stryk? Som barn var jag grymt förtjust i sången, och jag minns att när vi sjöng den (på dagis kanske?) så tog alla barnen i så vi nästan sprack när vi kom till "uti ändanom, uti ändanom". Finns det ingen som jobbar med barn som ser det olämpliga i att sjunga om partnermisshandel, alldeles oavsett hur traditionell sången är?

När jag var liten och knallade runt med gylfen öppen (nej, jag gjorde det inte med flit, det var bara svårt att komma ihåg att den skulle upp), så var det många som undrade om jag varit på killkalas? Ingen verkade finna något underligt i det. Jag tolkade "killkalas" som ett kalas som det bara var pojkar på, men jag fattade inte vad det hade med min gylf att göra. Dessutom så kan det ju inte ha varit ett "killkalas" om jag var där, eller hur? Nu såhär i efterhand kan jag fortfarande undra vad sjutton som menas med att någon har "varit på killkalas". "Har du varit på killkalas", är det att uttolkas som "har du varit och knullat?", eller vad är det fråga om? I vilket fall som helst så känns det märkligt, särskilt att säga det till barn. Någon som är mer insatt får hjärtans gärna rätta mig, jag vill så gärna ha fel här.

En annan sak som är skum, är när jag gick i mellanstadiet, och killarna fick för sig att "näcka" tjejerna. De gick alltså ihop ett gäng och slet av en tjej kläderna, och det var en rolig grej helt enkelt. Som tjej var det lite dubbelt, för dels ville en ju inte bli näckad eftersom det var ... ja, fel på något sätt. Men, dels ville en ju inte inte bli näckad, eftersom det då betydde att en var ful. När vi gick till lärarna så sa de bara (det klassiska) "de tycker ju om er, kärlek börjar med bråk vet ni", "de är ju bara nyfikna", eller "det är ju bara på skoj". Jag kan lova, att om vi hade gått ihop ett gäng tjejer och näckat en försvarslös pojke hade vi blivit hemskickade som de översexuella monster vi var. Eller nåt. Det var samma sak när det kom till allmänt klämmande, "de är bara nyfikna". Jamen, plocka fram dina egna tuttar för dem att klämma på då? Se hur jävla kul det är att ha nån som springer runt och tar dig på fittan hela rasterna?

Det bästa var nästan när alla killarna fick för sig att komma emot en bakifrån, slänga upp en innebandyklubba mellan benen på en, och slita till. Ja, det gör djävulskt ont. Ja, killarna "var bara nyfikna", eller "ville bara retas, det är inget att bry sig om" (lätt att säga för dig som kunde cykla efter skolan). När vi var ett par tre som gjorde samma sak tillbaka blev vi inkallade till lärarna, som i allvarliga ordalag berättade för oss att det "var farligt" att göra så på pojkar, dessutom "gör det ont" när vi gör så på dem. Ont? Nähä?

Jag undrar om samma lärare fortfarande tycker att det är en naturlig del i att växa upp att som tjej bli sexuellt trakasserad, och som kille få reda på att det är fritt fram att tafsa på, och göra tjejer illa, bara det sker under skoltid?

2 kommentarer:

meta sa...

Jag har alltid trott att "killkalas" = gylfen öppen skulle associera till att killarna bara behöver öppna gylfen för att gå på toa. Naivt?

hansi sa...

Jag skulle kunna gå med på det, om det inte vore för att killarna på dagis fick samma kommentar, fast tvärtom, alltså att de hade varit på tjejkalas. Men, jag gillar nog din tolkning bättre än min i alla fall.