tisdag, september 26, 2006

Ibland blir det fel

Ibland är det skönt att trashtalka folk, liksom bara för att bonda lite. Alltså, inget farligt elakt, utan mest "men gud, SÅG du vad han gjorde?", eller "visst, och så var han tvungen att säga åt henne när hon skulle växla". Det gör att en kan få en relation till en annan person, alltså genom att prata om en tredje (fjärde, femte, sjätte ...). Jag vet att det pågår, och ja, jag gör det själv.

Ibland blir det förstås fel, som idag t ex. Idag fick jag höra från en (vi kallar hen A) i klassen, att den hen kört med (vi kallar hen B) minsann hade kört med en annan (C) igår, "och läraren var tvungen att säga till hen att växla". Problemet var bara att B inte har någon som helst koll på namn. Hen sa att hen hade kört med C, men i själva verket var det mig hen kört med. Det kunde inte A veta, utan hen sa det till mig för att just bonda. När jag då avslöjade att nej, det var inte C hen kört med, utan med mig, då blev det jättejobbigt för A. Så kan det gå om en person har kass koll på namn, och säger fel. Då blire det minsann inte riskfritt att prata om andra. ;)

Och ja, det stämmer alltihopa som B hade sagt: jag var ute på riktig väg för första gången igår, och två ggr sa läraren åt mig att växla upp. Jag tycket inte att det var så farligt, särskilt inte med tanke på att vi på skolområdet ganska sällan behöver växla till annat än trean, och jag därför inte var så jävla haj på högväxlarna. Jag var inte jävligt bra, men jag var inte jävligt dålig heller. Så, jag tar inte åt mig särskilt mycket, jag tycker mest synd om A som blev så generad.

Så kan det gå.

Inga kommentarer: