onsdag, september 06, 2006

Andra och tredje dagen

Visste ni att det krävs speciella personer för att köra skogstransporter? Joda, det krävs folk som är lite ensamvargar, och som kan laga en hydraulslang som har pajat mitt på skogen. Tankbilar? De får bara folk med minst fem års erfarenhet köra (även om det finns en kille - men han var i stort sett född bakom ratten verkade det som - som kom in på tre år. Men då kände han nån som kände nån som kunde fixa det.), de släpper inte ut nybörjare på det inte. Hur jag vet detta? Jo, jag har hört det kanske femtio gånger de senaste dagarna. Tröttsamt? En smula.

Igår var det nåt slags chef från Schenker på skolan och pratade. Jag vet inte var jag ska börja. Han hade ingen koll på hur han skulle få fram bilderna i sin presentation, så efter en stund var det en vaktmästare(?) som förbarmade sig över honom. Hans mikrofonteknik var så illa att det kunde fått en starkare person än jag att börja gråta. Alla som någonsin har haft en mick i närheten brukar veta att nej, det är inte så bra att harkla sig i micken. Nej, det är inte ens bra att harkla sig nån gång per mening ifall en har en mick. Att dessutom låta micken snörvla runt i mustaschen, ja, det borde det finnas något straff på.

Vidare så var han så tråååååkig. Han pratade siffror hit och dit, visade staplar på allt allt allt. Han pratade om transporter: "allt vi har, är transporterat. Den där tröjan du har, den är ju inte från Sverige, eller hur? Nä, den är väl från ... höhöhö Tjottahejti. Höhö.", och om den sneda könsfördelningen: "jag förstår inte varför det är så få kvinnor i branschen" och efter en stund "med de här nya, moderna långtradarna så kan ju även fruntimmer köra". Och DÄR fanns kanske ett av skälen till den sneda könsfördelningen. För handen på hjärtat, inte fanken kör du väl med kuken?

Idag ... vad hände idag? Jo, vi fick göra teoriprov. Jösses jävlar vad kass jag var! Nej, jag blev inte godkänd. Jag fick 61 av 70, vilket är så pinsamt att jag inte borde skriva ut det. Jag kan inte ens skylla på att det var länge sen jag gjorde det senast. Imorgon ska vi få känna lite på bilarna, och jag är redan nervös. Jag tror att det kommer att gå bra, men vad fan, finns det nåt att oroa sig över så gör jag det. Imorgon ska det även tas beslut på om jag kommer att få låna pengar av CSN för den här utbildningen. Jag hoppas att de är på bra humör. Jag lyckades få de tre jag pratade med att gå från ganska uttråkade/sura/irriterade till att bli trevliga och glada. Jag vet dock inte om det var mina people skills, eller om de helt enkelt var glada att bli av med mig. Den sista jag pratade med skulle i alla fall vara med och besluta imorgon, och jag förklarade hur det kom sig att jag inte tagit mina poäng tidigare. "Ja, jag kan ju inte lova något hundraprocentigt, men jag tror absolut inte att du behöver oroa dig!" sa hon som svar. Så, det gäller att hon har nåt att säga till om. :)

Mensvärk+huvudvärk=tidigt i säng

Inga kommentarer: