onsdag, juni 04, 2008

En sån där dag

Tänk att folk inte kan förstå när de får en enkel väg ut ur något ganska snårigt. Idag när jag skulle lasta t ex, så var det en man (som har hjälpt mig dra fram burar några gånger, trevlig snubbe i övrigt liksom) som kom fram när jag kollade igenom vad jag hade att lasta. Jag suckade lite över mina extrastopp (särskilt som jag inte fick backa till porten förrän över en timme efter min lasttid), och han sa nåt om att det var svårt att plocka bort nåt. "Ja, förutom det där då. Det kan du ju hoppa över." sa han och pekade på lappen jag hade i handen. I mitt stilla sinne tänkte jag "okej, asylboendet. Nu kommer han att säga nåt dumt, det är bäst att ge honom en lätt utväg", och log och sa nåt i stil med att "nä då, de gör av med grejerna, det är jag säker på". Jag tyckte att det var tydligt att jag valde att missuppfatta honom, men nä.

-Ja, det gör de säkert. Det är bara det att det är våra skattepengar det går på!
-Ja, och det är väl rimligt?
-Äh, hålla på så där och beställa en massa grejer för skattepengar, det är fan inte klokt.
-Så du menar att du helst skulle vägra att köra ut sånt då?
-Ja, just det.
-Okej. Då kör du inga skolor, förskolor och äldreboenden då? Bara restauranger och såna som betalar ur egen ficka?
-Nääää, alltså ...
-Jamen dåså, då var vi klara med samtalsämnet, eller hur?

Efter tio minuter kom han tillbaka. -Du? Jag menade alltså inget dumt eller elakt, bara...
-Bara ...?
-Inget, jag menade ingenting. Jag fösrökte vara rolig.

Jag vet att jag har frågat det förr, men ser jag ut som nån som skulle uppskatta rasism (eller sexism, homofobi eller annat spännande för den delen)? Ibland undrar jag vad jag utstrålar, och vad jag i så fall kan göra åt det.

I övrigt hade jag faktiskt en väldigt fin dag, även om den blev alldeles för lång. Jag hade många extrastopp, och som sagt så fick jag inte börja lasta förrän efter åtta, och då hade jag väntat sen tio i sju (eftersom jag var lite tidig). Jag var alltså sen till att börja med, och det blev inte bättre under dagen. Men, som sagt, jag hade en fin dag i alla afll. Jag gillar verkligen mitt jobb. jag vet att jag tjatar om det hela hela tiden, men jag gör verkligen det. Visst, jag vill ju egentligen köra helt andra saker, men så länge jag får köra lastbil kan jag stå ut, och faktiskt vara lycklig. (Nej, jag knarkar inte, jag är bara glad.)

Inga kommentarer: