söndag, maj 18, 2008

Okänsliga as

Tisdag till fredag varje vecka kör jag först till Västerås och lastar på morgonen, och kör sen ut grejerna i Uppsala under dagen. Oftast lämnar jag Uppsala någon gång runt 05.15 på morgonen, och eftersom det är trist och tråkigt att köra utan sällskap har jag radion på. Jag lyssnar oftast på P3 (okej, jag lyssnar alltid på P3), men vid den tiden på dygnet är det fortfarande samsändning mellan P3 och P4. Programmet heter Vaken i P3 & P4, och kan vara det sämsta som någonsin producerats. Programledarna är oengagerande, de har fula dialekter och obehagliga röster. De avbryter folk i intervjuer och säger puckade saker. Kort sagt, jag borde verkligen (om inte så för mitt blodtrycks skull) lyssna på något annat fram till Morgonpasset börjar. Verkligen.

I fredags önskade jag verkligen att jag hade gjort det. Hela veckan har de haft temat beroenden. I fredags tog de upp något som kanske inte kan klassas just som ett beroende (inte minst för att det inte ger någon kick utan bara syftar till att dämpa ångest), nämligen städmani. De gjorde en kort intervju med Bengt E Westling som är psykolog och docent i klinisk psykologi vid Uppsala universitet, och under den intervjun tryckte han noga på att det här kan vara riktigt allvarligt. De som lider av detta gör det för att dämpa sin djupa ångest, inte för att det är så roligt att städa. För dem är det ett tvång, och han berättade om patienter som t o m sträckt sig så långt som till att hota med att ta sitt liv om de inte fick städa. Alltså, det är allvarliga saker, inte att ta lätt på.

Så, vad gör då nattens programledare Robert Frisk efter att intervjun är avklarad, och han ska gå vidare till att sammanfatta nattens program och påa nästa låt? Jo, givetvis vräker han ur sig något i stil med "Jag skulle också vilja ha en släng av städmani. Det skulle behövas också." Maken till okänslighet är tamejfan svår att hitta om en så letar i många år. Jag antar att han även skulle säga "Jag skulle också vilja ha en släng av sexberoende. Det verkat najs att alltid tvångsmässigt vilja knulla.", eller kanske "Jag skulle också vilja ha en släng av tablettmissbruk. Jag har så mycket piller liggande som jag aldrig gör av med.". Varför inte "En släng av anorexi vore praktiskt, jag skulle behöva gå ner ett par kilo." Vem vet, han kanske bara tänkte "Jag vet! Jag spottar människor med djup jävla ångest rätt i ansiktet. Det är en bra start på dagen!"

Så, Vaken i P3 och P4 har ännu en gång bevisat att de inte har något som helst existensberättigande i etern. Ut med skiten och ersätt den med ... fan, jag vet inte, jag skulle nog t o m hellre lyssna på en monolog av Björn Ranelid.

(Varför jag inte lyssnar på någon annan kanal fram till Morgonpasset börjar? Jo, för att mellan Uppsala och Västerås byter reklamradiokanalerna station hela tiden, så det är omöjligt att lyssna på utan att få spatt. P2 skulle jag somna av, vilket är helt dåligt när en är ute i trafiken. Jag tror att jag måste hitta en lösning snart i alla fall, annars kommer jag att ... jag vet inte, bli ännu argare på att mina licenspengar går till ren skit.)

1 kommentar:

meta sa...

Du behöver helt klart ett par blandband i bilen.