lördag, maj 24, 2008

Igår var det fredag

och jag hann inte ens oja mig över att tiden går så fort, som den tant jag är. :)

Jag är trött på fredagar, men jag antar att det bara är att vänta. Det trista är bara att jag oftast är för trött för att hitta på något, utan somnar i soffan vid 23.

Jag tror inte att jag skrev något om min helvetesstart på onsdagen? Jag var alldeles för arg för det helt enkelt, men nu har jag lite distans till det (men bara ytterst lite, det måste erkännas). På tisdagarna får jag ta över tombur som två andra chaufförer tagit in under dagen (eftersom de inte åker till Västerås på tonsdagen, och måste bli av med sina burar). Dessutom får jag ta över deras returer som de fått in, inget konstigt med det. Problemet har flera gånger varit att en av chaufförerna ofta har glömt att spänna fast burarna han har dragit på. Visst,d et är jag som chaufför som är ansvarig för att lasten är säkrad, men kom igen! Om jag lastar åt någon annan är jag dubbelt så noggrann som när jag gör det åt mig själv, och jag har liksom räknat med att andra också tänker så. Men inte då. I alla fall, i onsdags när jag bcakade ut hörde jag att det rörde sig mer än lovligt mycket på bilen. Jag stannade, öppnade bakgavellyften och kollade in. Där och då kändes det som att jag skulle spräcka femton blodkärl i hjärnan, eftersom det var två burar med sammanlagt femton lådor morötter som hade vält på bilen. Det blir mycket morötter att plocka kvart över fem på morgonen. Det märkliga var att det syntes att de inte hade vält just då, inte minst med tanke på att jag lugnt och försiktigt backat ut, det var det enda. Saker välter inte av det, det är jag säker på. Nä, någon annan hade använt bilen (det såg jag eftersom någon annan hade kört på mitt färdskrivarblad (vilket i sig är en sak att bli förbannad över) som jag glömt i skrivaren dagen innan. Det brukar oftast inte göra något eftersom jag brukar vara ensam om att använda bilen, annars plockar den som ska ha den ut det när den sätter i sitt eget.

Tillbaka till morötterna. Det var alltså tydligt att någon hade kört omkring med tomburar flygande, och returer vältande över hela bilen, och denna någon hade inte brytt sig om att kolla vad det var. I går (eller om det var i förrgår) visade det sig vem det var. När han fick frågan om det inte hade brakat ordentligt på bilen när han körde runt, så svarade han bara att han trodde att det var tomburar som inte var ordentligt fastspända, så han brydde sig inte om att kolla. (Tilläggas bör kanske att han använde bilen som rent transportmedel, han lastade inget förutom sig själv.) Nu har jag mosade morötter lite här och där på bilen (men jag har fått bort det allra mesta), och är fortfarande förbannad, både på den som körde runt fastän det lät förjävligt (jag menar, jag hörde det ju när jag bara backade ut för sjutton gubbar!), och på den som lastade femton lådor morötter på bilen jag skulle ha, och inte spände fast dem (jag vill skria "ordentligt", men sanningen att säga var de inte fastspända alls). Gaah!

Oh well, det var i veckan, nu är det helg och jag ska äta frukost. Jag har lyckats sova länge idag, trots att min kropp vid 05 sa "haaaaaaansiiiii, dags att kliva upp! Du är sen, du är sen, du är sen!".

1 kommentar:

Anonym sa...

Du borde spänna fast vederbörande i lasten och tvinga vederbörande att äta 15 lådor morötter. Utan att kräkas, ta paus eller gå på toa.