fredag, maj 09, 2008

Brist på självbevarelsedrift

Igår, strax efter 06, hade jag en bil från Larsson Entreprenad bakom mig på 55:an. Han (nu förutsätter jag helt vilt att det var en man som körde) lade sig rysligt nära bakom, strax innan påfarten till E18. Jag lade en fot på bromsen för att tända mina bromsljus, för fastän jag troligtvis inte skulle känna av det vore det ändå ganska tråkigt att få in en bil inkilad under underkörningsskyddet. Han släppte av ett par meter.

Väl på påfarten till E18 fick snubben spel, och lade sig upp i röven på mig igen (ja, det var så det kändes). Jag lade en fot på bromsen, men snubben låg kvar. Jag bromsade till lite, bara så lätt att det skulle märkas att farten saktades in. Om jag gjorde honom förbannad? Jepp.

Väl på E18 blåser han om, svänger in precis framför mig, och tvärnitar. Jag misstänker att han ville lära mig en läxa, att det minsann är fel att markera att jag inte vill ha bilar en halvmeter bakom mig ifall jag behöver bromsa. Problemet med såna manövrar som han gav sig på, är ju att folk som gör dem kan inte ha den minsta aning om hur pass bra förare jag är, hur mina reaktioner ser ut, eller för den delen hur mina bromsar tar. Att slänga sig in precis framför en lastbil som går i 90 är faktiskt ganska puckat. Å andra sidan, att ligga nästan under en lastbil fast bakom är pckså ganska puckat, så vad hade jag förväntat mig?

Självbevarelsedriften är blott alltför låg hos den vanliga bilföraren.

Inga kommentarer: