söndag, april 30, 2006

Hår - ditt namn är Svinto

Jag tror att jag till slut har gjort det. Jag har förstört mitt hår bortom all räddning. Det känns rätt coolt. :)

Jag bestämde mig idag för att klippa håret i bak och på sidorna, och bleka min 5 mm-utväxt. Tyvärr var det för lite kvar i det första paketet, så jag fick ge mig på det andra direkt efter den första blekningen. Nu har jag sår i hårbotten, och håret har liksom dreadat sig här och var. Det ser ut som vit Svinto. Det är rätt coolt, men inte snyggt alls. Dags för dreads alltså (om jag kommer mig för att införskaffa en kam och en lämplig kamrat, eller ser till att få tag på den där som är en jäkel på att fixa dem. Dreads alltså, inte kamrater.). Jag har läst mig vindögd på både KnottyLocks och Dreadlocksgrejer, och det är en riktig djungel, that's for sure. Som om det inte vore nog så har jag läst på DreadHeadHQ och Perfect Dreadlocks (som enligt uppgift någonstans ifrån ägs av DHHQ), samt i stort sett allt annat en kan googla fram med hjälp av sökorden "dreadlocks", "dreads" och ... eh ... nä, det var väl typ det jag googlade på. ;) Vad har jag då kommit fram till? Oh well ...

  • Vax är för losers, det bara kloggar ihop håret och är dumt dumt dumt.
  • Vax är kanonbra att använda, det gör dreadsen snygga och hjälper dem att låsa.
  • Tvätta sina dreads ska en göra högst en gång i månaden, väldigt gärna mer sällan. Håret sköter sig självt, och låser bättre om en inte stör det med tvättning och stuff.
  • Tvätta sina dreads ska en göra ofta, minst tre gånger i veckan. Dels hjälper tvättningen till att minska kliet i hårbotten, dessutom så låser det bättre om det utsätts för vatten ofta. Som bonus får en rena dreads! :)
  • Det bästa en kan göra är att palmrolla ofta, det hjälper dreadsen att bli runda och fina, dessutom hjälper det låsningsprocessen.
  • Palmrolling är bad bad bad, det som händer är att roten tunnas ur vilket kan leda till att du tappar hela dreaden.
  • Att virka in lösa hårstrån är kanon, det blir snyggt och prydligt och bra på alla sätt.
  • Att virka in lösa hårstrån är för mesar only, det blir bara hål och en fuckar upp låsningsprocessen.
  • Bubblor och loopar i dreadsen ska bort, och det enklaste är att virka eller pilla upp dreaden och backcomba om den.
  • Bubblor och loopar visar att dreaden håller på att tajta till sig, och är därför nåt en ska lämna i fred. Det dummaste en kan göra är att pilla upp dreaden och backcomba om den, det förstör bara hela låsningen.
  • Pilla mycket med dina dreads. De mår bra av att pysslas om, och blir bara snyggare ju mer du leker.
  • Leave your hair alone!
Nån som förstår att jag blir lite trött och förvirrad? Jag tror att jag har bestämt mig för en gyllene medelväg (kinda sorta): inget vax, virkning ibland, pilla en del men inte hela tiden. Jag antar att jag inte behöver vax ändå, utan att mitt hår är tillräckligt trasigt för att dreada ihop sig alldeles prima. Å andra sidan, jag har haft fel förr.

Haha, här skriver jag som att jag har bestämt mig alldeles slutgiltigt. Det har jag inte, men nästan. Jag har funderat på det länge, och försökt väga för- och nackdelar, och det är i stort sett bara fördelar med det. Enda nackdelen som jag kan se är att det kan vara meckigt att göra dem, men hey! hur snygg vore jag inte i dreads?

Jävlar vad jag svamlar.

Inga kommentarer: