torsdag, juli 08, 2010

Tuttångest

Jag vet inte om du som läser vet det, men jag har ett par bröst. Jepp, det är sant! De är inte speciellt tjusiga och så, men de finns där, och de behöver det stöd de kan få. Stödet brukar komma i form av behåar, och här infinner sig raskt ett och annat problem: bröst större än C-kupa ska för allt i världen inte få presenteras för världen i nåt snyggt, utan ska tryckas in en hudfärgad spets(miss)prydd grej som inte tillåter en urringning djupare än det en vintervarm polotröja medger. Antingen det, eller så slängs de i nåt skvimpigt som inte håller nåt på plats, utan snarare uppmanar brösten till hopp och lek, gärna ut ur behån vid lägen som inte är 100% vertikala. Och ja, samma sak gäller tyvärr för behåar inköpta på specialbutiker.

Jag tippar på att om du läser det här så har du även träffat mig. Du kanske t o m har varit hemma hos mig, och sett att jag har många par skor. Kanske är du en av de som stirrat upp mot konsollhyllorna i hallen och klentroget utbrustit "men det är väl inte skor i ALLA lådor?"? Även om du är en av de personer som har träffat mig och som har varit hemma hos mig, så har du nog ändå inte någon koll på att jag har ungefär lika många behåar som skor. Ja, jag har en låda. Ja, den svämmar över i nästa, och nej, jag använder inte så många av dem. Många är rea"fynd": "oh kolla, 98 pix för den här, och den är ju nästan i min storlek!", många har kostat över 700 spänn, många har en bygel som tittar fram, ofta i armhåledelen. Många är sladdriga, eller stela, eller fulla med spets (varför spets på behåar? Det är ofta obekvämt, och så syns det gärna genom kläderna.), eller har axelband som är för smala, eller är för små runt om, eller i kupan, eller så åker de upp i ryggen (det gamla vanliga "för stor i omkrets, för liten i kupan"-problemet).

Jag har nog egentligen bara två behåar som jag använder ofta, och de ser ut därefter. De var ganska fina från början, och är snygga både med och utan kläder som täcker. De ger ett trevligt lyft, och är lagom låga i kupan för att jag ska kunna ha nåt mer urringat än t-shirt, och ändå inte visa vad det är för färg på dem. Tyvärr innebär dessa två även att jag även skvimpar ur brösten ur behån i tid och otid, men det är sånt jag får ta.

Vad vill jag egentligen ha sagt? Tja, jag antar att jag helt enkelt efterlyser en behå i F-kupa: en som ger stöd, lyft och stadga; en som har band som inte är för smala; en som inte har en kupa som täcker halva överkroppen utan faktiskt ger möjlighet till lite urringning; en som inte är hudfärgad utan gärna svart; en som inte har spets och annat fult. Kort sagt: ge mig en snygg svart t-shirtbehå som ger en snygg profil utan skavande sömmar och bröstdubblering, och jag ska ge dig vad du vill. Deal?

Julia Skott skriver - strålande som alltid! - om det här problemet. Ta en snabb titt i kommentarerna, så ser du att hon och jag inte är ensamma. Att det ska vara så svårt?

Jag kanske ska tillägg att det jag klagar över är bristen på bra behåar som gör sitt jobb, inte på mina bröst. Jag är nöjd med dem eftersom de alltid ger mig nåt att göra. Vem kan ha tråkigt när det går att göra vallvågor i tuttarna liksom? ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mina absoluta favvos är två Menton från Prima Donna som gått loss på 6-700, men efter 2-3 år är de fortfarande vid liv och bekväma, de har dock spets och är inte supersnygga, men när det nu snart är dags för nytt BH-inköp så ska jag nog satsa på något annat från samma märke, dom är grymt bra för tunga F-tuttar.

hansi sa...

Tack för tipset! Vid liv och bekväma efter 2-3 år är faktiskt inte kattskit. :)

Maggan C sa...

Gå till Twilfit i S:t Persgallerian! Världens trevligaste personal, de hjälper dig och du får prova i lugn och ro! Snygga modeller finns. Jag t.ex.har storlek 75F, den finns alltid i den modell jag vill ha!!!Har inte hittat den någon annanstans - förutom i specialaffär i Stockholm. C:a 500:- är priset. Tvättas helst för hand med några droppar Yes i vattnet, men går även i maskin, dock kortare livslängd i så fall.

Fraggelmorsan sa...

och jag, som efter att ha fött 2 tokiga barn har en liten B-kupa säger: jag kan byta bröst med dig vilken dag du vill! Kan f-n tänka mig att bli gravid igen bara för att få tillbaka de bröst jag hade då..