måndag, mars 09, 2009

Kompisar, bekanta och en och annan vän

För några dagar sen skrev jag att min allra bästa vän Håkan fyllde år. Det var ett stort steg för mig. Ja, inte att han fyllde år, det hade han gjort även utan min hjälp. Det som var steget var att skriva att han var min bästa vän. Varför? Jag vet inte om det är ömsesidigt.

Jag har (nu tänkte jag skriva "alltid", men det är lögn och förbannad dikt. Rätt ord torde vara "de senaste åren", eller kanske "ganska ofta") haft många människor omkring mig. Vi kan säga att jag har en stor bekantskapskrets. I den kretsen finns många kompisar, samt ett antal vänner. För mig är det skillnad på kompis och vän (för att inte tala om att blanda in bekanta), men ärligt talat, hur sjutton ska en veta? När det kommer till vänner finns det ytterligare ett steg, d v s "bästa vänner". När jag var liten hade alla en bästis. Ja, alla utom jag. De jag på något sätt utsåg till bästisar hade redan en lite bättre vän, så det var aldrig en ömsesidig bästisrelation. Det här har på något sätt suttit kvar i mig, att jag aldrig riktigt har haft en bästis (ja, förutom Carina, som när det varit som jävligast faktiskt varit den enda som gett mig ett skäl att leva, att orka ett litet jävla tag till). Fram till för inte länge sen hängde jag fast vid det. jag funderade på att skriva ett inlägg om att jag inte har någon ömsesidig bästa vän-relation, men kom på att det var nog en smula för patetiskt t o m för mig. Jag menar, komma här och erkänna inte bara för sig själv utan för hela världen (nåja, de tappra själar som ibland droppar förbi och läser) att jag inte ens är bra nog att vara någons bästa vän?

Ärligt talat, nu struntar jag i det. Jag vet att jag har många bekanta, en hel del kompisar, och faktiskt flera vänner. Det spelar ingen roll till vilken plats jag rankas i vänkategorin, så länge de ser mig som vän. Jag är inte den viktigaste för någon, men för inte helt få är jag i alla fall viktig. Vem kan begära mer?

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Inte helt få"?
Vaddå, är jag nästan unik eller en i mängden? Nu får du allt bestämma dig. :)

(Btw är jag nu fett me' avis på Håkan, bara så du vet. -Hör du det Håkan?!)

Anonym sa...

Hansi.. Älskade, älskade Hansi! Du är min bästa vän också! Och nej, jag känner mig inte tvingad att skriva det. Det är dig jag vill ringa när jag är ledsen. Det är dig jag tänker på när jag är glad. Bara så att du vet.
Jens: Jag hör.. Och jag förstår dig! :)

Anonym sa...

vill bara säga att under de åren vi skrev, när livet höll på att precis börja och allt var så oerhört komplicerat tyckte man, så var du den som visste mest om mig i hela världen.
Det ska till att vara en alldeles speciell person för att jag ska orka leka detektiv och leta reda på dig efter alla år! Så du kanske är liiiiite bättre än du tror :)
Kram/ carola

Anonym sa...

Du är min bästa vän sötnos!

Anonym sa...

Hamnade på din sida via Håkan och fastnade direkt i ditt fängslande och roliga vis att berätta. När jag läser det här så rinner tårarna. Är jag oxå patetisk? =) Men kanske för jag känner igen känslorna från när jag växte upp. Kanske för att jag ser mina egna barn. Kanske för att jag oxå älskar Håkan. Och för att jag tycker du verkar vara en toppentjej! Kram