torsdag, november 13, 2008

Absolut frustration

Det finns få absoluter i livet, det är jag väl medveten om. Det mesta går att diskutera och hitta andra ingångar på, det går att komma fram till olika saker och det är okej. Allt bra så långt. Det jag har svårt för är när folk säger "jo, men jag tycker att det här uttrycket betyder det här". Nyckelordet här är alltså "tycker". För ett par år sen tror jag, så var det någon på Qruiser som tyckte att ordet rasist skulle användas för "någon som tycker om alla raser" (bara saken att prata om "raser" när det kommer till människor är ju en smula fishy), och hen tänkte minsann använda det så. Visst, det finns ju ord som har bytt innebörd under årens lopp, men kom igen: att säga "men jag använder det så", och ändå bli irriterad över att bli missuppfattad?

Det jag har i tankarna just nu är när jag pratade med en ny bekantskap, och vi kom in på ämnet alkohol. Jag berättade att jag varit nykterist fram till för mindre än ett år sen, och han säger "nykterist? Det är jag också. Eller ja, halvnykterist." När jag blir konfunderad och frågar hur en över huvud taget kan vara en sån sak säger han "ja, men jag dricker ju bara ibland, dessutom blir jag väldigt sällan full.". I mina ögon är han alltså som vilken medelsvensson som helst, det har alltså inget med nykterism att göra. Även om jag själv inte är det själv längre gör det mig lite irriterad att ordet på något sätt ska urlakas, att själva meningen i det ska försvinna. I mina, och troligtvis många andras, är en nykterist någon som inte dricker alkohol. Antingen så gör du det, eller så gör du det inte, det finns faktiskt inget mellanting. Bara för att du dricker alkohol betyder det inte att du gör det hela tiden, dygnet runt, alla dagar. Jag försökte förklara för den här personen att rimligtvis borde det inte gå att vara "halvnykterist", men jodå, det gick visst. Jag nådde inte fram, vilket gjorde mig frustrerad.

Vi gick vidare till att prata om annat, och kom in på ämnet laglighet. Han pratade om att när han var liten så umgicks han med andra småkids som snattade. Han hade aldrig gjort det, "jag har faktiskt aldrig gjort något olagligt". Jag blev lite konfunderad, vem har inte gjort något olagligt? Så, jag frågade "men vadå, har du aldrig kört för fort?" och fick svaret "jo, men det tycker inte jag är olagligt". Jag frågade, och nej, han menade inte "det tycker jag inte borde vara olagligt", utan just det han sa, att han inte tycker att det är olagligt. Visst, mycket är upp till varje persons tycke och smak, men gränsen går faktiskt innan det där. Det är klart att lagar ofta kan vara luddiga och öppna för tolkning, och jag har inte läst vad som gäller för fortkörning. Jag kan dock inte tänka mig att någon någonsin kan komma undan med "jag tycker inte att det är olagligt" och hen blir stoppad när hen kör för fort. Men nej, jag nådde inte fram där heller. han tycker inte att det är olagligt, och så är det med det.

Jag ska helt enkelt låta bli att prata om vissa saker med vissa personer. Jag måste lära mig det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår frustrationen.

Anonym sa...

Förstår oxå frustrationen. När jag var ung och militant nykterist trodde man ju att man MÅSTE argumentera med och övertyga varenda människa som kom i en väg att också bli nykterist. Med åren har jag övergått till att bara vara nykterist, och ta en diskussion om någon inbjuder till det. Eller om nån förutsätter att man dricker alkohol utan att fråga. Som t.ex. flygvärdinnan som premierade mig med en flaska champagne som tack för att jag bytte plats, så att den unge mannen fick sitta bredvid sin kvinnliga vän. Hon ställde flaskan på bordet, sa "hoppas du tycker om den" och var redan på väg bort när jag sa "Nej, jag dricker inte alkohol, kan du ge mig något annat?". Jag fick en PET-flaska mineralvatten istället...