tisdag, juli 07, 2009

Hollands svar på the Todd

Jag kom hem från Holland för några dagar sen. Som vanligt är jag helt fascinerad över holländska mäns sätt att med självklarhet stannatittapekaprata när jag kommer i närheten. Den här gången hörde jag dessutom "Hey Blondie! Woohoo!" från tre olika män. Är det en filmreplik, eller kanske bara ett sätt att hälsa? Hur som helst, de tre utgjorde på intet sätt huvudakten i "Holländska mäns sexism - en pjäs i tre delar". Nej, den utgjordes av vad som måste vara Hollands motsvarighet till the Todd i Scrubs.

Jag stod på en rastplats och försökte få bort utsmetade insekter från vindrutan, med halvlyckat resultat. Fram till mig släntrar en man i 25-årsåldern, och ställer sig och tittar upp på mig.

-Lookin' good!
(hansi rycker på axlarna, och fortsätter skrubba av rutan)
-I've got somethin' that could use a little rubbin', säger han, och pekar med båda pekfingrarna mot sitt skrev.

Vad var det meningen att jag skulle göra? Kolla på klockan, säga "visst, jag har en kvart kvar av rasten" och släpa in honom i lastbilen? Runka av honom på plats och ställe? Jag gjorde det jag antog väntades av mig. Jag sprutade fönsterputs nedåt, i skrevhöjd.

-What the f..? OK, I guess I deserved that.

Damn right you did! ville jag skrika, men jag log lite snett, och återgick till vindrutan.

2 kommentarer:

meta sa...

Precis rätt... och han fattade vinken. Hoppas nu att han lär sig av det också.

Simone sa...

No fuck no ride ;) Ey, den stickersen måste vi fixa till dig! Eller kanske inte, jag tror ditt liv skulle bli olidligt...