måndag, november 30, 2009

Fråga, kolon

"Men hansi, varför hetsuppdaterar du din blogg nu, när det kan gå dagar (veckor!) utan att du skriver annars?"

Det är för att jag är så glad, fastän jag inte vet om jag kan, eller vågar, eller borde vara det. Alldeles oavsett är jag glad, så där glad att jag bara ... jamen så där att jag bara är gladglad.

Det är ju tur att det syns att jag en gång i tiden skulle bli svensklärare. Jag är en språkekvilibrist av guds nåde, det är tydligt för alla och envar. Mitt språk är rikt och varierat, och jag skulle aldrig drömma om att uttrycka mig luddigt eller att upprepa mig. Frågor på det?


(Att jag på något sätt skulle vara svamlig är blott och bart elakt förtal. Skulle jag nu - mot all förmodan - kunna ge ett sånt intryck är det på intet sätt mitt fel. Jag skyller i så fall på språkförbistringar, eller glädje, eller bara på andra helt enkelt.)

3 kommentarer:

Maggan C sa...

TACK för att det finns fler språknördar än jag i dagens ordfattiga, sms-förenklade felstavade förkortade värld! Det är en gudagåva att alltid se när man stavat fel och kunna rätta till det, men det kan ibland kännas som en sjukdom när man alltid upptäcker andras stavfel, syftningsfel eller särskrivningar...Språklig kram!

hansi sa...

Oj, själv var jag mer inne på att jag har tappat just allt det du nämner. Jag upprepar mig, och kan knappt formulera en tanke (och än värre är det att formulera det luddiga i skrift). Jag famlar alltid efter de rätta orden, men mina ansträngningar är förgäves, eftersom orden flyr mig. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta sägs det ju, och ibland känns det som att allt jag säger kommer ur en trång mörk garderob.

Jag tar gärna den där kramen ändå så klart! :)

Maggan C sa...

Äh, även om du svamlar ibland(vem gör inte det???)så framgår det ju klart och tydligt vilket stämningläge som föreligger! Sen är jag själv väldigt trög på att kommentera, uppmuntra etc. Så här kommer PEPP!!!!!!!